Sunday, November 30, 2008

AMARAN KEPADA UMNO:JENERASI MUDA TIDAK AKAN MENGUNDI UMNO/BN DI DALAM PILIHAN RAYA UMUM AKAN DATANG

Penemuan Dr Mahathir terhadap arah pemikiran jenerasi baru Melayu kini yang bersikap liberal, menolak DEB, menerima meritokrasi dan sanggup menerima bukan Melayu sebagai pemimpin perlu dipandang serius oleh kepimpinan UMNO dan ini merupakan tanda-tanda bahaya kepada UMNO dan survival orang-orang Melayu pada masa akan datang. Berikut adalah tulisan Dr Mahathir

“ Young Malays, including professionals are said to have espoused liberalism and meritocracy. They question the need for affirmative action and the New Economic Policy. They believe that the Malays should compete with the other races. If they fail then they do not deserve the dominant role in the politics of Malaysia. They should accept non-Malay leadership of the country.”

Sumber : Blog Dr. Mahathir Mohamad
(September 10, 2008)


Ini adalah fahaman dan pemikiran baru yang di bawa oleh pemimpin Melayu di dalam PKR dan PAS dan sedang cuba ditanam kepada pemikiran jenerasi muda Melayu yang bakal mengundi dan akan menentukan samada Melayu terus berkuasa atau Melayu di perintah oleh bangsa bukan Melayu.

Satu hakikat yang mesti di terima oleh UMNO dan BN adalah pada masa kini ialah terdapat kecenderungan pengundi-pengundi muda yang memihak dan memilih parti pembangkang. Perkembangan politik semasa telah mempengaruhi selera pengundi-pengundi muda ini dalam membuat keputusan parti pilihan mereka. Orang muda hari ini berfikiran lebih kritis dalam isu-isu seperti hak asasi, keterbukaan dalam pemerintahan, kerajaan yang bebas daripada rasuah dan isu ISA yang menjadi faktor kepada perubahan tersebut. Mereka lebih bersemangat dan lantang bersuara memperjuangkan hak mereka. Mereka banyak menyertai pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Gabungan Pilihan raya Bersih dan Adil dan Gerakan Mansuh ISA. Golongan pengundi muda ini merupakan golongan yang berani memberi peluang kepada sesuatu yang baru. Sikap berani mencuba akan memberi kelebihan kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah menjelang PRU ke-13.


Dalam Pilihan Raya Umum tahun 2013 kelak, dua juta pengundi baru akan mengundi. Bilangan ini bertambah dari jumlah pengundi baru seramai sejuta orang pada tahun 2004. Mereka merupakan sebahagian daripada lebih empat juta pengundi baru, termasuk mereka yang layak mengundi pada tahun 2004 tetapi tidak mendaftar. Menurut Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Rashid Abdul Rahman Berita terdapat 4 juta warga muda terutama dari bangsa Melayu masih gagal dijejaki dan didaftarkan sebagai pengundi.

Persoalannya mengapa jumlah pengundi yang layak mengundi yang mana majoritinya di kalangan orang Melayu tidak berminat mendaftar sebagai pengundi? Mengapa fenomena ini berlaku? Angka 4 juta terlalu besar. Ia fenomena ini amat menakutkan. Mengapa fenomena dan sindrom ini berlaku kepada pengundi Melayu dan lebih khusus lagi kepada pengundi muda masa kini? Ini jelas menunjukkan kegagalan UMNO menarik golongan ini untuk meminati politik dan menyertai UMNO.

Menurut teori Sains Sosial, kewujudan kelompok yang “kurang berminat” untuk berkecimpung dengan politik sekitar mereka digelar sebagai kelompok “Paroxial”. Kelompok paroxial ini tidak banyak dalam sistem sesebuah masyarakat. Jumlahnya lebih kurang 5 peratus sahaja. Oleh itu, jumlah 4 juta ini membawa makna besar, iaitu majoriti anak muda Melayu menjadi kelompok paroxial dan tidak berminat dengan politik. Ini sesungguhnya merugikan kuasa undi Melayu yang sangat diperlukan oleh UMNO pada menjelang Pilihan Raya Umum tahun 2013.

UMNO perlu membuat kajian mendalam bagi menjawab persoalan dan hipotesis berikut:

1. Mungkinkah kelompok paraxial ini membenci UMNO kerana UMNO hari ini diberi imej sebagai sebagai parti yang tubuhkan untuk mengaut kekayaan negara. Dilabelkan sebagai parti kroni, parti perkauman dan sebagainya.

2. Mungkinkah kelompok paraxial ini membenci UMNO kerana UMNO tidak ternampak jelas memperjuangkan keperluan dan kepentingan agama Islam dan juga ternampak kendur dalam mempertahankan hak bangsa Melayu.

3. Mungkinkah kelompok paraxial ini membenci UMNO kerana tidak nampak di mata orang mereka bahawa kejayaan hari ini ialah hasil daripada perjuangan UMNO itulah membolehkan agama Islam mendapat pelbagai peruntukan untuk membangun dan mengembangkan dakwah Islam. Demikian juga kedudukan bangsa Melayu hari ini ialah hasil perjuangan UMNO.

4. Mungkinkah kelompok paraxial ini diresapi elemen hiburan yang melampau dan menyebabkan hakisan kepada politik. Mungkinkah hakisan ini bukan sahaja berlaku pada politik, sebaliknya berlaku dalam semua aspek dan sektor kehidupan masa kini. Mungkinkah hakisan ini telah meruntuhkan benteng budaya dan sosial masyarakat timur, meranapkan pegangan agama, membutakan tentang ekonomi negara dan sebagainya.


Apa yang jelas kegagalan UMNO dan BN bertindak untuk memenangi hati dan undi pengundi muda Melayu akan menyebabkan UMNO kehilangan kuasa memerintah negara ini buat selama-lamanya.

2 comments:

Khairi Jalalluddin said...

Setuju UMNO perlu mendekati golongan muda. Tapi dah mulakah?

azlishukri said...

salam maalhijrah..